Ecoscore
De Eco Repair Score® meet en communiceert de milieu-impact van het repareren van voertuigen na een ongeval.
Waar wordt de Eco Repair Score voor gebruikt?
Het meet de milieu-impact van elke autoreparatie door een duidelijke beoordeling te geven. Elke reparatie wordt geassocieerd met een unieke score die de ecologische voetafdruk weergeeft, voornamelijk in termen van CO2-uitstoot.
Wat is de Eco Repair Score?
De Eco Repair Score heeft een waardering van A tot E. Dit is wat het betekent:
A: Zeer lage milieubelasting. Dit zijn kleine reparaties zoals smart repair of uitdeuken zonder spuiten. Er worden geen onderdelen vervangen en er wordt vrijwel geen verf gebruikt.
B: Lagere impact dan gemiddeld: onderdelen worden gerepareerd in plaats van vervangen. Als er onderdelen vervangen moeten worden, zijn dat tweedehands onderdelen, wat de impact op het milieu aanzienlijk vermindert in vergelijking met nieuwe onderdelen.
C: Reparaties met Eco Repair Score® C hebben een gemiddelde impact op het milieu.
D: Bovengemiddelde impact, omdat onderdelen voornamelijk vervangen worden door nieuwe, waarvoor fabricage, transport en verven nodig zijn. Verpakking en gebruikte onderdelen moeten worden gerecycled.
E: Hoogste milieubelasting, grote carrosseriedelen vervangen door nieuwe, waarvoor intensieve fabricage, transport, verven en recycling van gebruikte onderdelen en verpakking nodig is.
Welke methode wordt gebruikt om de score te berekenen?
De Eco Repair Score® is gebaseerd op een analyse van de levenscyclus (LCA) van reparaties. Het omvat 18 categorieën van milieu-impact, zoals de herkomst van het onderdeel, het voertuigmodel en het type reparatie (vervangend onderdeel of eenvoudig uitdeuken).
De score is ontwikkeld in samenwerking met het onderzoeksinstituut VITO en wordt gecontroleerd volgens de ISO-normen 14040 en 14044.